pátek 18. dubna 2014

TO

Jsou to přibližně tři měsíce co jsem se pustil do čtení Stephena Kinga a jeho To. Já vím, podivný název. Alespoň dochází k vtipným situacím, když se o knize snažím mluvit s jinými lidmi.

Z většiny můj repertoár knih obsahuje díla zabývající se fantasy tématikou. Sem tam jsi odskočím k nějakému příběhu Sherlocka Holmese, už pro to, že je to moc chytrá hlavička, tenhle anglický detektiv. Ale většinou zůstávám u Tolkiena, Martina, Sapkowského apod. Nicméně, jak člověk slyší ze všech stran, že je ten King tak dobrý autor, dostane chuť na nějaký z jeho hororů. A chuť jsem dostal i já.

A abych netroškařil, pustil jsem se rovnou do hororu s názvem To. Podle hodnocení čtenářů je to jeho nejlepší horor. Před začátkem čtení jsem měl z knihy trochu respekt, přece jen na horory moc nejsem a sledování filmů a seriálů s touto tématikou mi ničí klidné spaní. Ale co, s chutí do toho.

Knihu jsem měl ve formě e-booku, což pro mě znamená čtení před spaním na displeji mého starého mobilního telefonu. Ve skutečnosti má kniha něco kolem tisíce stran, na mobilu mi svítilo na začátku 18588 stran. Hrozivé číslo. Taky mi trvalo zdolat knihu více než tři měsíce.


Samotná kniha se čte velice dobře. Už chápu, proč je Stephen považovan za skvělého spisovatele. Dokáže člověka vtáhnout do děje, i když popisuje spoustu událostí, které ve výsledku ani nesouvisí s hlavním dějem, anebo s ním souvisí pramálo. Začátek knihy je docela matoucí, protože pan King popisuje životy několika lidí, kteří v tom okamžiku pro vás nic neznamenají a jejich rozdílné životy spolu zjevně nijak nesouvisí. Já osobně v tom měl velký chaos a trvalo mi hodně dlouho, než jsem si uvědomil, která postava je která. Pak už to jde jako po másle.

Děj skáče od aktuálních událostí k událostem, jenž se staly před lety, kdy aktuálně dospělé hlavní postavy byly ještě dětmi a žily společně ve městě Derry. Po letech se vrací zpět do města, voláni svou přísahou, aby zastavili To. Co je ovšem To, ví jenom To samo, jelikož nikdo z hlavních postav si nepamatuje na svůj předchozí život a na své dětství v Derry. Postupně se každému z nich začíná vracet paměť a čtenáři se utváří celý příběh. Se začátku je skákající děj poměrně matoucí, ale jak si čtenář uvědomí souvislosti, otevírá se před ním skvělý příběh.


Kdybych neměl přečtenou Bouři mečů, tak by pro mě To byla nejdelší kniha, kterou jsem přečetl. Nicméně si říkám, jestli to není na škodu, když je horor tak roztahaný. Pravdou je, že jsem od Toho čekal víc. Více napětí, více hororové atmosféry. Možná je to tím, že jsem si za celou dobu neutvořil silnější citový vztah k postavám. Na konci mi ještě chybělo epičtější finále. Ale abych jen nekritizoval, To se čte velice dobře. Vtáhne vás do sebe a drží. Velkým plusem je celý příběh. Nejde zde jen o hlavní dějovou linii, ale i o spoustu dalších linií, které se napojují na hlavní děj a popisují všechny okolnosti a příhody, co se v Derry staly. Pro fanoušky Kinga je To povinnost a ostatní čtenáři také určitě nebudou zklamáni. Já nejsem :)

Dávám 79% za skvělý děj a vypravěčské schopnosti pana Kinga. Nicméně pokud je tohle nejlepší horor, tak jsem čekal víc.



Opět děkuji za korekci Starému teplákovi.

Žádné komentáře:

Okomentovat